tulevaisuusnäkymiä: nuorten visio musiikkikoulutuksesta 2030

VISIO 2030
  • Etusivu
  • Mikä visio 2030?
    • Tutustu valmiiseen visioon 2030 >
      • Suomalaisen....
      • Jokaisella meistä on merkitys
      • Visiotyön lähtökohdat, tavoitteet ja eteneminen
      • Vision kolme pääteemaa ja 25 toimenpide-ehdotusta >
        • 1. Musiikkikoulutus vaikuttaa yhteiskunnassa
        • 2. Yhteistyö ja jatkuva oppiminen kukoistavat musiikin koulutuksessa
        • 3. Rakenteet ja resurssit mahdollistavat yhdenvertaisen musiikkikoulutuksen
      • Näkökulmia suomalaiseen musiikkikoulutukseen >
        • Musiikkikoulutus nyt: keskeisiä tunnuslukuja
        • Tulevaisuusnäkymiä: Nuorten visio musiikkikoulutuksesta vuonna 2030
        • Musiikki on tutkitusti hyväksi meille - katsaus musiikin ja hyvinvoinnin tutkimukseen
      • Visiotyön lähteet ja liitteet >
        • Visiotyössä hyödynnettyjä julkaisuja ja lähdemateriaalia
        • Musiikki on tutkitusti hyväksi meille -katsauksen lähteet
        • Visiotyössä käytettyjen käsitteiden merkityksiä
    • Finnish music education field joined forces to build a shared vision for 2030
    • Musikens underland får en ny inriktning genom samarbete med hela musikutbildningsfältet
    • Visiotyön ydinryhmä
    • Verkko-osallistaminen
    • Taustamateriaalia
    • Kutsukirje joulukuussa 2018
  • Tule mukaan!
  • Tapahtumat
    • Visiotyön julkistus >
      • Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko: Musiikkikoulutuksen pitää vaalia musiikillista moninaisuutta
    • Kuopion visiotyöwebinaari
    • Visiotyön kesäwebinaari
    • Oulun visiotyöseminaari
    • Tampereen visiotyöseminaari
    • Visiotyön aloitusseminaari Helsingissä
  • Musiikkikoulutuksen vaikuttajia äänessä
    • Kaikki soittaa!
    • Yhteispeli luo uskoa musiikkikoulutuksen tulevaisuuteen
    • Uskallusta heittäytyä uuteen
    • Musiikkiharrastuksen avulla tunneälyä ja rohkeutta
    • Musiikki monipuoliseen käyttöön
  • New Page
Oulun visioseminaarin yhteydessä lukiolaisilta pyydettiin vastauksia kolmeen kysymykseen koskien musiikin koulutuksen tulevaisuutta. Madetojan musiikkilukion 1. ja 2. luokan oppilaat keskustelivat aiheesta ja kertoivat seuraavaa:

Millaista on musiikin harrastaminen vuonna 2030?

Nuoret näkevät, että musiikkiteknologia kehittyy ja sen käyttö lisääntyy. Virtuaaliset opetustuokiot ja digitaalisuus yleistyvät. Nuorten mukaan uusia genrejä syntyy ja kehittyy, ja musiikin kuuntelu lisääntyy. Musiikin aktiivinen harrastaminen voi vähentyä, mutta oikeiden soitinten käyttö säilyy, ja yhteismusisoinnin merkitys kasvaa.

Mitä musiikin harrastaminen antaa nuorille verrattuna muihin harrastuksiin?

Nuorten mielestä musiikin harrastaminen kehittää yhteistyökykyä ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Siinä opitaan kompromissien tekoa ja ryhmässä toimimista. Musiikkia harrastaessa opitaan ilmaisemaan tunteita. Musiikkiharrastus antaa esiintymiskokemusta ja kehittää luovuutta. Se lisää yleissivistystä ja kehittää aivoja. Musiikin harrastaminen tukee koordinaatiota ja vahvistaa keskittymiskykyä, pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä. Musiikissa saa toteuttaa itseään, ja siitä voi periaatteessa kuka tahansa tehdä itselleen ammatin.

Millaisia musiikin ammattilaisia ja mitä osaamista tarvitaan vuonna 2030?

Nuorten mielestä vuonna 2030 tarvitaan soiton- ja laulunopettajia, musiikkiteknologian taitajia sekä muusikoita. Opettajilta vaaditaan hyvin monipuolista osaamista musiikkiteknologian taidoista monipuoliseen genreosaamiseen.
Proudly powered by Weebly
  • Etusivu
  • Mikä visio 2030?
    • Tutustu valmiiseen visioon 2030 >
      • Suomalaisen....
      • Jokaisella meistä on merkitys
      • Visiotyön lähtökohdat, tavoitteet ja eteneminen
      • Vision kolme pääteemaa ja 25 toimenpide-ehdotusta >
        • 1. Musiikkikoulutus vaikuttaa yhteiskunnassa
        • 2. Yhteistyö ja jatkuva oppiminen kukoistavat musiikin koulutuksessa
        • 3. Rakenteet ja resurssit mahdollistavat yhdenvertaisen musiikkikoulutuksen
      • Näkökulmia suomalaiseen musiikkikoulutukseen >
        • Musiikkikoulutus nyt: keskeisiä tunnuslukuja
        • Tulevaisuusnäkymiä: Nuorten visio musiikkikoulutuksesta vuonna 2030
        • Musiikki on tutkitusti hyväksi meille - katsaus musiikin ja hyvinvoinnin tutkimukseen
      • Visiotyön lähteet ja liitteet >
        • Visiotyössä hyödynnettyjä julkaisuja ja lähdemateriaalia
        • Musiikki on tutkitusti hyväksi meille -katsauksen lähteet
        • Visiotyössä käytettyjen käsitteiden merkityksiä
    • Finnish music education field joined forces to build a shared vision for 2030
    • Musikens underland får en ny inriktning genom samarbete med hela musikutbildningsfältet
    • Visiotyön ydinryhmä
    • Verkko-osallistaminen
    • Taustamateriaalia
    • Kutsukirje joulukuussa 2018
  • Tule mukaan!
  • Tapahtumat
    • Visiotyön julkistus >
      • Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko: Musiikkikoulutuksen pitää vaalia musiikillista moninaisuutta
    • Kuopion visiotyöwebinaari
    • Visiotyön kesäwebinaari
    • Oulun visiotyöseminaari
    • Tampereen visiotyöseminaari
    • Visiotyön aloitusseminaari Helsingissä
  • Musiikkikoulutuksen vaikuttajia äänessä
    • Kaikki soittaa!
    • Yhteispeli luo uskoa musiikkikoulutuksen tulevaisuuteen
    • Uskallusta heittäytyä uuteen
    • Musiikkiharrastuksen avulla tunneälyä ja rohkeutta
    • Musiikki monipuoliseen käyttöön
  • New Page