2. yhteistyö ja jatkuva oppiminen kukoistavat musiikkikoulutuksessa

VISIO 2030
  • Etusivu
  • Mikä visio 2030?
    • Tutustu valmiiseen visioon 2030 >
      • Suomalaisen....
      • Jokaisella meistä on merkitys
      • Visiotyön lähtökohdat, tavoitteet ja eteneminen
      • Vision kolme pääteemaa ja 25 toimenpide-ehdotusta >
        • 1. Musiikkikoulutus vaikuttaa yhteiskunnassa
        • 2. Yhteistyö ja jatkuva oppiminen kukoistavat musiikin koulutuksessa
        • 3. Rakenteet ja resurssit mahdollistavat yhdenvertaisen musiikkikoulutuksen
      • Näkökulmia suomalaiseen musiikkikoulutukseen >
        • Musiikkikoulutus nyt: keskeisiä tunnuslukuja
        • Tulevaisuusnäkymiä: Nuorten visio musiikkikoulutuksesta vuonna 2030
        • Musiikki on tutkitusti hyväksi meille - katsaus musiikin ja hyvinvoinnin tutkimukseen
      • Visiotyön lähteet ja liitteet >
        • Visiotyössä hyödynnettyjä julkaisuja ja lähdemateriaalia
        • Musiikki on tutkitusti hyväksi meille -katsauksen lähteet
        • Visiotyössä käytettyjen käsitteiden merkityksiä
    • Finnish music education field joined forces to build a shared vision for 2030
    • Musikens underland får en ny inriktning genom samarbete med hela musikutbildningsfältet
    • Visiotyön ydinryhmä
    • Verkko-osallistaminen
    • Taustamateriaalia
    • Kutsukirje joulukuussa 2018
  • Tule mukaan!
  • Tapahtumat
    • Visiotyön julkistus >
      • Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko: Musiikkikoulutuksen pitää vaalia musiikillista moninaisuutta
    • Kuopion visiotyöwebinaari
    • Visiotyön kesäwebinaari
    • Oulun visiotyöseminaari
    • Tampereen visiotyöseminaari
    • Visiotyön aloitusseminaari Helsingissä
  • Musiikkikoulutuksen vaikuttajia äänessä
    • Kaikki soittaa!
    • Yhteispeli luo uskoa musiikkikoulutuksen tulevaisuuteen
    • Uskallusta heittäytyä uuteen
    • Musiikkiharrastuksen avulla tunneälyä ja rohkeutta
    • Musiikki monipuoliseen käyttöön
  • New Page

Musiikkikoulutus tarjoaa laadukkaita ja yksilöllisiä elinikäisiä oppimispolkuja

Suomalainen musiikkikoulutus tarjoaa oppijan omien tavoitteiden mukaista opetusta. Tämä mahdollistaa niin elinikäisen harrastamisen kuin oppimispolun huippuammattilaiseksi. Jatkuvasti kehittyvä opettajankoulutus turvaa laadukkaan, kannustavan ja uudistuvan musiikinopetuksen kaikilla koulutusasteilla. Paikalliset opetussuunnitelmat ja koulutustarjonta luovat pohjan monipuoliselle, koko elämän kestävälle musiikinopiskelulle.

Toimenpide-ehdotukset 11-14

​11. Musiikkikoulutusorganisaatiot koordinoivat toimintaansa yhdessä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti ja selkeyttävät
       koulutusverkostoa ja sen saatavuutta.
12. Musiikkikoulutuksen kenttä järjestää säännöllisesti tapahtumia, joihin sekä ammattilaiset, opiskelijat että harrastajat voivat
       osallistua.
13. Koulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset huolehtivat opettajien ja koko henkilöstön jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä ja
       oppimisesta.
14. Musiikkikoulutuksen toimijat vaikuttavat siihen, että musiikin osuutta varhaiskasvatuksen ja peruskoulun
       opettajakoulutuksessa vahvistetaan merkittävästi.
​
Suomalainen musiikkikoulutus on musiikin opetuksen digitaalisten oppimisympäristöjen kansainvälinen edelläkävijä

​Suomalainen musiikkipedagogiikka on kansainvälisen verkko-opetuksen suunnannäyttäjä. Musiikkikoulutuksessa yhdistetään luovasti sekä lähi- että etäopetuksen tarjoamia hyötyjä, jotta musiikin opiskelu on mahdollista virtuaalisesti paikasta riippumatta. Koulutusorganisaatiot ovat kehittäneet verkkopedagogiikkaa ja innovatiivisia opetusratkaisuja, henkilökunnan yleistä digiosaamista sekä it-johtamista.
 
Valtion ja yksityisten toimijoiden rakentamat, musiikin opetukseen soveltuvat digitaaliset opetusalustat ovat myös pienempien toimijoiden käytettävissä. Suomessa hyödynnetään luovasti tulevaisuuden teknologiaa myös musiikin esittämistavoissa ja striimauksessa.

Toimenpide-ehdotukset 15-17

15. Koulutuksen järjestäjät kehittävät opiskelijoiden tarpeita vastaavia digitaalisia menetelmiä ja opettajien verkkopedagogista
       osaamista.
16. Tarvittavien tilojen ja laitteiden hankinta, käyttö ja tekninen tuki suunnitellaan ja toteutetaan tavoitelähtöisesti alueellisessa ja
       valtakunnallisessa yhteistyössä. Koordinoidulla yhteistyöllä saadaan suurin hyöty niin uusista kuin olemassa olevista
       resursseista.
17. Valtio kehittää sellaisen musiikin opetukseen soveltuvan digitaalisen alustan, joka on myös pienempien toimijoiden
​       käytettävissä.

Laadukas pedagoginen johtaminen takaa jatkuvan oppimisen ja hyvinvoivan työyhteisön

​Musiikkikoulutuksen toimijat eri vastuurooleissa uudistavat aktiivisesti omien tahojensa toimintakulttuuria muuttuvan yhteiskunnan mukana. Asiantunteva ja osallistava arvojohtaminen mahdollistaa toiminnan yhteisöllisen kehittämisen, joustavan resursoinnin sekä henkilöstön osaamisen kehittämisen. Johtamistehtävissä toimivilla on riittävä osaaminen niin henkilöstö- kuin talousjohtamisessa. Johtajuuden keskeisiä arvoja ovat yhteistyö ja osallistaminen, toimiva ja oikein ajoitettu päätöksenteko sekä arvostava ja avoin vuorovaikutus.

Toimenpide-ehdotukset 18-20

18. Musiikkikoulutuksen johtajat päivittävät ja kehittävät johtamisosaamistaan säännöllisesti.
19. Johtajat osallistuvat aktiivisesti sekä oppilaitostensa sisäiseen että ulkoiseen verkosto- ja sidosryhmäyhteistyöhön niin
​      musiikin alalla kuin laajemmin yhteiskunnassa.
20. Oppilaitoksissa kehitetään kullekin organisaatiolle parhaiten soveltuvaa jaettua johtamista.    
      Jaettu johtaminen hyödyntää laajasti koko organisaation osaamista ja asiantuntijuutta.
Proudly powered by Weebly
  • Etusivu
  • Mikä visio 2030?
    • Tutustu valmiiseen visioon 2030 >
      • Suomalaisen....
      • Jokaisella meistä on merkitys
      • Visiotyön lähtökohdat, tavoitteet ja eteneminen
      • Vision kolme pääteemaa ja 25 toimenpide-ehdotusta >
        • 1. Musiikkikoulutus vaikuttaa yhteiskunnassa
        • 2. Yhteistyö ja jatkuva oppiminen kukoistavat musiikin koulutuksessa
        • 3. Rakenteet ja resurssit mahdollistavat yhdenvertaisen musiikkikoulutuksen
      • Näkökulmia suomalaiseen musiikkikoulutukseen >
        • Musiikkikoulutus nyt: keskeisiä tunnuslukuja
        • Tulevaisuusnäkymiä: Nuorten visio musiikkikoulutuksesta vuonna 2030
        • Musiikki on tutkitusti hyväksi meille - katsaus musiikin ja hyvinvoinnin tutkimukseen
      • Visiotyön lähteet ja liitteet >
        • Visiotyössä hyödynnettyjä julkaisuja ja lähdemateriaalia
        • Musiikki on tutkitusti hyväksi meille -katsauksen lähteet
        • Visiotyössä käytettyjen käsitteiden merkityksiä
    • Finnish music education field joined forces to build a shared vision for 2030
    • Musikens underland får en ny inriktning genom samarbete med hela musikutbildningsfältet
    • Visiotyön ydinryhmä
    • Verkko-osallistaminen
    • Taustamateriaalia
    • Kutsukirje joulukuussa 2018
  • Tule mukaan!
  • Tapahtumat
    • Visiotyön julkistus >
      • Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko: Musiikkikoulutuksen pitää vaalia musiikillista moninaisuutta
    • Kuopion visiotyöwebinaari
    • Visiotyön kesäwebinaari
    • Oulun visiotyöseminaari
    • Tampereen visiotyöseminaari
    • Visiotyön aloitusseminaari Helsingissä
  • Musiikkikoulutuksen vaikuttajia äänessä
    • Kaikki soittaa!
    • Yhteispeli luo uskoa musiikkikoulutuksen tulevaisuuteen
    • Uskallusta heittäytyä uuteen
    • Musiikkiharrastuksen avulla tunneälyä ja rohkeutta
    • Musiikki monipuoliseen käyttöön
  • New Page