Musiikkikoulutus tarjoaa laadukkaita ja yksilöllisiä elinikäisiä oppimispolkuja
Suomalainen musiikkikoulutus tarjoaa oppijan omien tavoitteiden mukaista opetusta. Tämä mahdollistaa niin elinikäisen harrastamisen kuin oppimispolun huippuammattilaiseksi. Jatkuvasti kehittyvä opettajankoulutus turvaa laadukkaan, kannustavan ja uudistuvan musiikinopetuksen kaikilla koulutusasteilla. Paikalliset opetussuunnitelmat ja koulutustarjonta luovat pohjan monipuoliselle, koko elämän kestävälle musiikinopiskelulle.
Toimenpide-ehdotukset 11-14
11. Musiikkikoulutusorganisaatiot koordinoivat toimintaansa yhdessä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti ja selkeyttävät
koulutusverkostoa ja sen saatavuutta.
12. Musiikkikoulutuksen kenttä järjestää säännöllisesti tapahtumia, joihin sekä ammattilaiset, opiskelijat että harrastajat voivat
osallistua.
13. Koulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset huolehtivat opettajien ja koko henkilöstön jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä ja
oppimisesta.
14. Musiikkikoulutuksen toimijat vaikuttavat siihen, että musiikin osuutta varhaiskasvatuksen ja peruskoulun
opettajakoulutuksessa vahvistetaan merkittävästi.
koulutusverkostoa ja sen saatavuutta.
12. Musiikkikoulutuksen kenttä järjestää säännöllisesti tapahtumia, joihin sekä ammattilaiset, opiskelijat että harrastajat voivat
osallistua.
13. Koulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset huolehtivat opettajien ja koko henkilöstön jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä ja
oppimisesta.
14. Musiikkikoulutuksen toimijat vaikuttavat siihen, että musiikin osuutta varhaiskasvatuksen ja peruskoulun
opettajakoulutuksessa vahvistetaan merkittävästi.
Suomalainen musiikkikoulutus on musiikin opetuksen digitaalisten oppimisympäristöjen kansainvälinen edelläkävijä
Suomalainen musiikkipedagogiikka on kansainvälisen verkko-opetuksen suunnannäyttäjä. Musiikkikoulutuksessa yhdistetään luovasti sekä lähi- että etäopetuksen tarjoamia hyötyjä, jotta musiikin opiskelu on mahdollista virtuaalisesti paikasta riippumatta. Koulutusorganisaatiot ovat kehittäneet verkkopedagogiikkaa ja innovatiivisia opetusratkaisuja, henkilökunnan yleistä digiosaamista sekä it-johtamista.
Valtion ja yksityisten toimijoiden rakentamat, musiikin opetukseen soveltuvat digitaaliset opetusalustat ovat myös pienempien toimijoiden käytettävissä. Suomessa hyödynnetään luovasti tulevaisuuden teknologiaa myös musiikin esittämistavoissa ja striimauksessa.
Toimenpide-ehdotukset 15-17
15. Koulutuksen järjestäjät kehittävät opiskelijoiden tarpeita vastaavia digitaalisia menetelmiä ja opettajien verkkopedagogista
osaamista.
16. Tarvittavien tilojen ja laitteiden hankinta, käyttö ja tekninen tuki suunnitellaan ja toteutetaan tavoitelähtöisesti alueellisessa ja
valtakunnallisessa yhteistyössä. Koordinoidulla yhteistyöllä saadaan suurin hyöty niin uusista kuin olemassa olevista
resursseista.
17. Valtio kehittää sellaisen musiikin opetukseen soveltuvan digitaalisen alustan, joka on myös pienempien toimijoiden
käytettävissä.
osaamista.
16. Tarvittavien tilojen ja laitteiden hankinta, käyttö ja tekninen tuki suunnitellaan ja toteutetaan tavoitelähtöisesti alueellisessa ja
valtakunnallisessa yhteistyössä. Koordinoidulla yhteistyöllä saadaan suurin hyöty niin uusista kuin olemassa olevista
resursseista.
17. Valtio kehittää sellaisen musiikin opetukseen soveltuvan digitaalisen alustan, joka on myös pienempien toimijoiden
käytettävissä.
Laadukas pedagoginen johtaminen takaa jatkuvan oppimisen ja hyvinvoivan työyhteisön
Musiikkikoulutuksen toimijat eri vastuurooleissa uudistavat aktiivisesti omien tahojensa toimintakulttuuria muuttuvan yhteiskunnan mukana. Asiantunteva ja osallistava arvojohtaminen mahdollistaa toiminnan yhteisöllisen kehittämisen, joustavan resursoinnin sekä henkilöstön osaamisen kehittämisen. Johtamistehtävissä toimivilla on riittävä osaaminen niin henkilöstö- kuin talousjohtamisessa. Johtajuuden keskeisiä arvoja ovat yhteistyö ja osallistaminen, toimiva ja oikein ajoitettu päätöksenteko sekä arvostava ja avoin vuorovaikutus.
Toimenpide-ehdotukset 18-20
18. Musiikkikoulutuksen johtajat päivittävät ja kehittävät johtamisosaamistaan säännöllisesti.
19. Johtajat osallistuvat aktiivisesti sekä oppilaitostensa sisäiseen että ulkoiseen verkosto- ja sidosryhmäyhteistyöhön niin
musiikin alalla kuin laajemmin yhteiskunnassa.
20. Oppilaitoksissa kehitetään kullekin organisaatiolle parhaiten soveltuvaa jaettua johtamista.
Jaettu johtaminen hyödyntää laajasti koko organisaation osaamista ja asiantuntijuutta.
19. Johtajat osallistuvat aktiivisesti sekä oppilaitostensa sisäiseen että ulkoiseen verkosto- ja sidosryhmäyhteistyöhön niin
musiikin alalla kuin laajemmin yhteiskunnassa.
20. Oppilaitoksissa kehitetään kullekin organisaatiolle parhaiten soveltuvaa jaettua johtamista.
Jaettu johtaminen hyödyntää laajasti koko organisaation osaamista ja asiantuntijuutta.