Tulevaisuuskestävä musiikin opetus on moninaista, saavutettavaa ja turvallista
Musiikin moninaisuus on rikkaus. Musiikkiharrastus yhdistää ihmisiä erilaisista ympäristöistä ja kulttuureista. Turhia raja-aitoja ei ole, ja osaamista hyödynnetään yli genrerajojen. Musiikin koulutus vahvistaa musiikin moninaisuutta ja alan yhtenäisyyttä sekä kunnioittaa eri instrumenttien, työtapojen ja musiikkien erityispiirteitä.
Omien tavoitteiden mukainen musiikkiharrastus ja musiikinopiskelu ovat kaikkien ulottuvilla asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta. Laadukas pedagogiikka huomioi oppijoiden ainutlaatuisuuden. Ammattitaitoiset opettajat inspiroivat ja ohjaavat oppilaitaan rajoja tai esteitä asettamatta.
Musiikkikoulutus luo ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää tulevaisuutta. Oppimis- ja työympäristön turvallisuus ja jokaista yksilöä arvostava käytös ovat koulutuksen perusarvoja. Ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kunnioittaminen ohjaavat koko musiikkikoulutuskentän toimintaa.
Omien tavoitteiden mukainen musiikkiharrastus ja musiikinopiskelu ovat kaikkien ulottuvilla asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta. Laadukas pedagogiikka huomioi oppijoiden ainutlaatuisuuden. Ammattitaitoiset opettajat inspiroivat ja ohjaavat oppilaitaan rajoja tai esteitä asettamatta.
Musiikkikoulutus luo ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää tulevaisuutta. Oppimis- ja työympäristön turvallisuus ja jokaista yksilöä arvostava käytös ovat koulutuksen perusarvoja. Ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kunnioittaminen ohjaavat koko musiikkikoulutuskentän toimintaa.
Toimenpide-ehdotukset 1-4
- Oppilaitokset tekevät yhteistyötä ja hyödyntävät digitaalisuutta parantaakseen musiikkikoulutuksen saavutettavuutta, moninaisuutta ja kestävää tulevaisuutta.
- Koulutusorganisaatiot selvittävät hiilijalanjälkensä ja uudistavat toimintaansa ekologisesti kestäväksi.
- Oppilaitosyhteistyöllä vaikutetaan siihen, että alueelliseen väestönkehitykseen perustuva rahoitus edistää taiteen perusopetuksen saavutettavuutta.
- Alan toimijat käyvät jatkuvaa keskustelua yhteisistä ammattieettisistä periaatteista ja luovat työkaluja organisaatioiden tueksi.
Musiikkikoulutus kehittää elämäntaitoja ja edistää hyvinvointia
Musiikki- ja taidekasvatus nähdään lasten perusoikeutena ja tärkeänä osana lasten kasvamista tasapainoisiksi aikuisiksi. Tutkimustietoa musiikkitoiminnan vaikutuksista niin kognitiiviseen kuin sosioemotionaaliseen kehitykseen hyödynnetään laajasti kaikilla koulutusasteilla. Musiikkikoulutus ymmärretään työelämän metataitojen monipuolisena rakentajana. (Ks. myös luku 5.3.)
Varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa annetaan ammatillisesti pätevää musiikkikasvatusta kaikkialla Suomessa. Musiikkitoimintaa viedään myös sosiaali- ja terveystoimen palveluihin, esimerkiksi kuntoutus- ja seniorityöhön.
Varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa annetaan ammatillisesti pätevää musiikkikasvatusta kaikkialla Suomessa. Musiikkitoimintaa viedään myös sosiaali- ja terveystoimen palveluihin, esimerkiksi kuntoutus- ja seniorityöhön.
Toimenpide-ehdotukset 5-6
Koulutuksen asiantuntijat tekevät työtä sen eteen, että:
5. ammattitaitoista musiikkikasvatusta vahvistetaan varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa
6. musiikin taiteen perusopetukseen osallistuminen on mahdollista jokaiselle.
Tavoitteellisen, säännöllisen musiikinopiskelun antamat työelämän metataidot halutaan näin turvata kaikille.
5. ammattitaitoista musiikkikasvatusta vahvistetaan varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa
6. musiikin taiteen perusopetukseen osallistuminen on mahdollista jokaiselle.
Tavoitteellisen, säännöllisen musiikinopiskelun antamat työelämän metataidot halutaan näin turvata kaikille.
Musiikkikoulutus on merkityksellinen ja erottamaton osa suomalaista yhteiskuntaa
Mahdollisuus musiikin oppimiseen on jokaisen perusoikeus varhaislapsuudesta lähtien. Musiikki on vahva osa suomalaista yleissivistävää koulutusta. Jokainen lapsi, nuori ja aikuinen saa mahdollisuuden harrastaa musiikkia omien tavoitteidensa mukaisesti.
Musiikkikoulutuksen toimijat ja päättäjät hyödyntävät musiikin vaikuttavuustutkimuksia alan kehittämisessä. Musiikkikoulutuksen opetussuunnitelmatyö, tutkimuksen hyödyntäminen ja alan työelämäyhteistyö tukevat oppijoiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta. Kansalliset ja alueelliset rakenteet toimivat joustavassa yhteistyössä alan työelämän kanssa yli toimialarajojen. Lisäksi musiikki ja sen koulutus nivoutuvat yhä tiiviimmin osaksi yhteiskunnan laaja-alaisia hyvinvointipalveluita.
Musiikkikoulutuksen toimijat ja päättäjät hyödyntävät musiikin vaikuttavuustutkimuksia alan kehittämisessä. Musiikkikoulutuksen opetussuunnitelmatyö, tutkimuksen hyödyntäminen ja alan työelämäyhteistyö tukevat oppijoiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta. Kansalliset ja alueelliset rakenteet toimivat joustavassa yhteistyössä alan työelämän kanssa yli toimialarajojen. Lisäksi musiikki ja sen koulutus nivoutuvat yhä tiiviimmin osaksi yhteiskunnan laaja-alaisia hyvinvointipalveluita.
Toimenpide-ehdotukset 7-10
7. Koulutusorganisaatiot ja muut musiikkialan toimijat vahvistavat dialogia koulutuksen, tutkimuksen, työelämän ja poliittisen
päätöksenteon välillä.
8. Musiikkikoulutuksen vaikutuksia yhteiskunnassa mitataan tutkimuksen keinoin.
9. Musiikkikoulutuksen toimijat osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun ja lisäävät poliittisten päättäjien
ymmärrystä musiikkikoulutuksen myönteisistä vaikutuksista.
10. Musiikin varhaiskasvatus, perusopetus ja taiteen perusopetus luovat innovatiivisen, lapsia, nuoria ja perheitä yhdistävän
verkoston.
päätöksenteon välillä.
8. Musiikkikoulutuksen vaikutuksia yhteiskunnassa mitataan tutkimuksen keinoin.
9. Musiikkikoulutuksen toimijat osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun ja lisäävät poliittisten päättäjien
ymmärrystä musiikkikoulutuksen myönteisistä vaikutuksista.
10. Musiikin varhaiskasvatus, perusopetus ja taiteen perusopetus luovat innovatiivisen, lapsia, nuoria ja perheitä yhdistävän
verkoston.